Chci web jako Apple

Za posledních několik let jsem se setkal při zadání projektů nebo při jejich dalším řešení se zajímavým bodem, a tím je: „Chtěli bychom to třeba jako to má Apple.“

V prvé řadě je třeba říci, že Apple má designově povedený web, a proto se dá tento požadavek dost dobře pochopit. Dále je web pěkně responsivní. Má spoustu zajímavého obsahu, který je zároveň kreativně a jednoduše pojatý a v posledním roce také propojen na přímo s možností nakupování, to dříve nebylo.

Tak proč bychom neměli chtít mít stejně dobrý web?

No třeba proto, že daný web je určen pro nejznámější technologickou firmu. Chodí na něj lidé z celého světa, prezentuje velmi pokročilé produkty, na kterých pracují tisíce lidí. Jednoduše řečeno, prezentuje diametrálně odlišnou firmu s odlišnými produkty nežli chceme prezentovat my, a hlavně pro diametrálně odlišnou cílovou skupinu.

Pokud bychom měli stejnou cílovou skupinu a produkty, pak možná ano. Ale upřímně, chceme mít stejný web jako konkurence?

Co tedy s tím?

Měli bychom se zaměřit na to, co potřebuje přímo naše cílová skupina, tedy naši zákazníci, kteří na web reálně chodí. Ti třeba nechtějí vidět, jak vypadá náš produkt ze 360 stupňů při každé návštěvě našeho webu, a dokonce i téměř každé stránky, ale chtějí naopak co nejrychleji najít kontakt na odpovědnou osobu nebo v co nejkratší době najít katalogové číslo výrobku, zjistit rozměry a v krátkém čase doobjednat zboží.

Limitem může být také věk uživatelů a jejich zvyklosti, pokud používá 80% návštěvníků webu při jeho dohledání seznam.cz, o něčem to svědčí.

Na řadu věcí je možné přijít i selským rozumem a rozhodnout se, že strojní upínače se opravdu přes e-shop prodávat nebudou. Jako silný argument ovšem přispějí informace přímo od zákazníků, z rozhovorů nebo dotazníků.

Velkým problémem při tvorbě webů bývá právě obsah, který je na webu Apple klíčový. Vytvoření takového obsahu může být daleko složitější nežli tvorba webu samotná.

Tyto informace bychom měli znát před samotnou tvorbou webu a nebo by jejich zjištění mělo být prvním krokem při jeho tvorbě.

Štítky: apple, web, webdesign,