Co má splňovat kvalitní firemní web (checklist)
Při návrhu každého webu i před jeho spuštěním je dobré si zkontrolovat, jestli jsme náhodou na něco nezapomněli. Záleží na odlišnosti jednotlivých firem a na tom, co zadavatel vyžaduje. Většina níže uvedených pravidel by ale měla platit pro všechny.
Hlavička
- Doména. Snadno zapamatovatelné a ideálně krátké doménové jméno.
- Čisté a přehledné logo reprezentující jméno firmy.
- Claim. V několika slovech jasně popsáno, co firma realizuje.
- Call to action většinou ve formě tlačítka, výzva k zavolání, odeslání poptávky.
- Dobře čitelné hlavní menu s několika hlavními položkami.
- Drobečková navigace. Při obsahově rozsáhlejších webech pomáhá v orientaci v úrovních webu.
Než se začne scrollovat
- Univerzální prodejní argument. Čím se firma odlišuje ve své činnosti od ostatních.
- Kritické firemní informace. Adresa firmy, menu restaurace apod.
- Doporučení a recenze.
Až po nutnosti scrollovat
- Hlavní nabídka produktů a služeb.
- Kvalitní textový obsah primárně psaný pro návštěvníka, ne pro vyhledávač. Měl by obsahovat interní odkazy.
Patička
- Kontaktní informace. Reálná adresa, telefon, e-mail.
- Provozní doba. Kdy je možné navštívit, dovolat se na helpdesk apod.
- Sociální sítě. Odkazy na jednotlivé profily.
- Online chat.
- Přihlášení k newsletteru.
- Navigace v patičce. Na důležité stránky, kategorie produktů apod.
Design ostatních stránek
- Kontaktní formulář.
- Captcha nebo jiný anti spam.
- Kvalitně připravená stránka o nás.
- Stránka s ochranou osobních údajů.
- Stránka s častými dotazy.
- Blog.
Funkce blogu
- Možnost vyhledávání.
- Možnost sdílení na sociální sítě.
- Komentáře.
- Boční menu s populárními příspěvky, kategoriemi nebo klíčovými slovy.
Další body k prověření z pohledu designu
- Jasně rozeznatelný vzhled odkazů. Např. podtržení, jiná barva.
- Dobře čitelný font. Písmo zkuste zvětšit minimálně o 30%.
- Kontrola responsive.
- Hamburger menu spolu s popiskem, že se jedná o menu.
- Favicon.
- Stránka 404.
SEO
- Automaticky vytvářená sitemapa.
- Vyplněné unikátní titulky a popisky. Ideálně i H1 nadpisy.
- Jasná a jednoduchá struktura pěkných URL adres.
- Přesměrování původních adres na nové, pokud web dříve existoval.
- Povolit indexování a kontrola robots.txt.
Hosting
- Rychlé načítání.
- Zabezpečení včetně HTTPS.
- Automatické zálohy.
Další technické parametry
- Redakční systém s jednoduchou správou.
- Plná funkčnost ve všech hlavních prohlížečích.
- Nasazení google analytics.
- Nasazení search console.
- Optimalizace zdrojového kódu, případně cache.
- Strukturovaná data alespoň pro adresu, telefon a jméno firmy.
- Kontrola, že jsou nastaveny správně e-maily v kontaktních formulářích.
A na závěr, co by web určitě mít neměl
- Flash.
- Hudba na pozadí.
- Video spouštěné přímo ze serveru (použít raději youtube nebo vimeo).