Co má splňovat kvalitní firemní web (checklist)

Při návrhu každého webu i před jeho spuštěním je dobré si zkontrolovat, jestli jsme náhodou na něco nezapomněli. Záleží na odlišnosti jednotlivých firem a na tom, co zadavatel vyžaduje. Většina níže uvedených pravidel by ale měla platit pro všechny.

Hlavička

  • Doména. Snadno zapamatovatelné a ideálně krátké doménové jméno.
  • Čisté a přehledné logo reprezentující jméno firmy.
  • Claim. V několika slovech jasně popsáno, co firma realizuje.
  • Call to action většinou ve formě tlačítka, výzva k zavolání, odeslání poptávky.
  • Dobře čitelné hlavní menu s několika hlavními položkami.
  • Drobečková navigace. Při obsahově rozsáhlejších webech pomáhá v orientaci v úrovních webu.

Než se začne scrollovat

  • Univerzální prodejní argument. Čím se firma odlišuje ve své činnosti od ostatních.
  • Kritické firemní informace. Adresa firmy, menu restaurace apod.
  • Doporučení a recenze.

Až po nutnosti scrollovat

  • Hlavní nabídka produktů a služeb.
  • Kvalitní textový obsah primárně psaný pro návštěvníka, ne pro vyhledávač. Měl by obsahovat interní odkazy.

Patička

  • Kontaktní informace. Reálná adresa, telefon, e-mail.
  • Provozní doba. Kdy je možné navštívit, dovolat se na helpdesk apod.
  • Sociální sítě. Odkazy na jednotlivé profily.
  • Online chat.
  • Přihlášení k newsletteru.
  • Navigace v patičce. Na důležité stránky, kategorie produktů apod.

Design ostatních stránek

  • Kontaktní formulář.
  • Captcha nebo jiný anti spam.
  • Kvalitně připravená stránka o nás.
  • Stránka s ochranou osobních údajů.
  • Stránka s častými dotazy.
  • Blog.

Funkce blogu

  • Možnost vyhledávání.
  • Možnost sdílení na sociální sítě.
  • Komentáře.
  • Boční menu s populárními příspěvky, kategoriemi nebo klíčovými slovy.

Další body k prověření z pohledu designu

  • Jasně rozeznatelný vzhled odkazů. Např. podtržení, jiná barva.
  • Dobře čitelný font. Písmo zkuste zvětšit minimálně o 30%.
  • Kontrola responsive.
  • Hamburger menu spolu s popiskem, že se jedná o menu.
  • Favicon.
  • Stránka 404.

SEO

  • Automaticky vytvářená sitemapa.
  • Vyplněné unikátní titulky a popisky. Ideálně i H1 nadpisy.
  • Jasná a jednoduchá struktura pěkných URL adres.
  • Přesměrování původních adres na nové, pokud web dříve existoval.
  • Povolit indexování a kontrola robots.txt.

Hosting

  • Rychlé načítání.
  • Zabezpečení včetně HTTPS.
  • Automatické zálohy.

Další technické parametry

  • Redakční systém s jednoduchou správou.
  • Plná funkčnost ve všech hlavních prohlížečích.
  • Nasazení google analytics.
  • Nasazení search console.
  • Optimalizace zdrojového kódu, případně cache.
  • Strukturovaná data alespoň pro adresu, telefon a jméno firmy.
  • Kontrola, že jsou nastaveny správně e-maily v kontaktních formulářích.

A na závěr, co by web určitě mít neměl

  • Flash.
  • Hudba na pozadí.
  • Video spouštěné přímo ze serveru (použít raději youtube nebo vimeo).