Jak správně zadat tvorbu webu?

9.5.2016
Stanislav Julíček

Představme si, že máme firmu a potřebujeme se prezentovat asi i na tom internetu. Vyrábíme celkem dost produktů a dodáváme je do několika zemí v Evropě. Náš web z roku 2005 si svá léta slávy pamatuje jen matně a tak si tedy řekneme, že ho dáme do pucu a někoho si na to najdeme. Jak na to?

Nejdříve vše začíná tím, jestli známe někoho, kdo to dělá. Asi jo. Otázka je, jestli to někdo, komu věříme a má s tím opravdu zkušenosti. Hledáme tedy partnera. Pokud ho máme, a to není tak obvyklá situace, máme celkem vyhráno. Teď potřebujeme někoho u nás ve firmě, kdo bude tomuto partnerovi k dispozici. Marketingový specialista, obchodní ředitel, případně majitel firmy nebo jeho asistent(ka), určitě ne sekretářka ani účetní. Máme. Ok, jdeme dál.

Řekněme si, že na to úplně nespěcháme ať neřešíme čas a pojďme si určit to hlavní, kolik na to máme peněz? Což určí i kvalitu toho co dostaneme. Tedy ne jistě, ale třeba to vyjde. „Tak kolik to tak může stát? No, 50.000? Jo, to bychom do toho dali. Možná 60, když to bude pěkné. Tonda sice říkal, že nám to udělá za 30, ale známe svoje lidi…“

V této situaci je rozpočet spíše malý a daný partner na to jistě upozorní, a pokud není možné uvolnit více prostředků je možné zvolit k tomu odpovídající řešení. Na začátku by bylo vhodné po úvodním briefu připravit workshop. Pobavit se, jaké jsou cíle firmy. Určit si hlavně, co od webu očekáváme, kdo jsou naši zákazníci, a jaké jsou jejich potřeby a co by na webu mělo být, abychom tyto potřeby naplnili a dosáhli svých cílů. Pak se web nakreslí buď s wireframy nebo bez, odpřipomínkuje, postaví, naplní a doladí SEO parametry, přesměrují původní adresy apod. Když zbyde nějaký ten peníz, mohou se zrevidovat texty. Web se také může postavit na některé z předpřipravených šablon, pak zbude více peněz na další věci. Třeba na analýzu klíčových slov na začátku, pořádné vyladění jazykových mutací apod.

Pokud máme peněz více a partnerovi věříme, je situace snazší. „Takže kolik máme? Dáme do toho 100 nebo víc? Jo, to už bychom mohli dostat něco slušného. A hlavně ať to něco přinese a ať tam chodí ti lidi a jsme nahoře v tom SEO vyhledávání a na těch telefonech.“

Na začátku, po úvodních setkáních, workshopu a bližším seznámení se s firmou, je vhodné zpracovat návrh webu. A tím se nemyslí, graficky zpracovaný vzhled. Více v tomto článku.

Daný návrh je vhodné otestovat na reálných uživatelích a to několikanásobně, ve fázi wireframu, grafiky i hotového webu. S větším rozpočtem je prostor na kvalitní analýzu klíčových slov na začátku tvorby webu. Je zde následně prostor i navrhnout tomu odpovídající SEO parametry webu, věnovat čas podrobnému nastavení analytiky webu, včetně nasazení eventů, remarketingových kódu, pracovat na copywritingu apod. Je toho opravdu spousta.

V případě, kdy máme osvědčeného dodavatele, je vhodné pracovat bez pevné ceny a pracovat s otevřeným rozpočtem. Více v tomto článku.

Horší situace a ta nejčastější je, že partnera nemáme. Pak je důležité z nabídek dobře vybrat a vše si pečlivě pohlídat. Což se sice snadno řekne, ale hůř udělá. Doporučoval bych práce rozdělit na více částí, když bude část návrhu ok, domluvit se na grafice a pak na programování. V těchto případech je vhodné domluvit pevnou cenu za dílo. Když bude rozpočet menší a nemáme partnera, není ani moc co rozdělovat a jdeme tak do loterie.

Závěr je tedy takový, najít důvěryhodného partnera a s ním, ať s menším nebo větším rozpočtem, do toho jít. Anebo když nemáme osvědčeného partnera, je třeba mít dostatečný rozpočet a nechat si dodávat práce po částech, aby se včas přišlo na případný problém.

Štítky: brief, cena webu, tvorba webu,