Jak (ne)zvolit redakční systém (CMS) pro nový web?

Jedná se o velmi zajímavou otázku, se kterou jsem se setkal mnohokrát během všech let, kdy se weby zabývám, mnohokrát. Otázky, požadavky i problémy, vše se pořád točí okolo toho samého, i když technologie jdou stále dopředu.

Napíši tedy své doporučení, které radím i svým klientům, a to laickou a přívětivou formou.

V podstatě můžete při výběru redakčního systému pro Váš nový web, blog nebo eshop zvolit placené nebo neplacené (otevřené) řešení. Pojďme si je tedy srovnat:

Placený redakční systém

Placených systémů je celá řada a je jich podstatně více nežli otevřených tedy neplacených systémů.

Většinou jej představuje konkrétní firma, která má vlastní redakční systém a staví na něm webové projekty. Váš web bude při tvorbě většinou dražší, stejně tak i následný servis, rozšiřování a mnohdy i samotný provoz.

Počáteční vyšší cena nového webu reflektuje to, že firma musí platit za vývoj systému jako takového a každý zákazník část tohoto vývoje zaplatí hned na začátku.

Samotný provoz má výhodu v tom, že můžete od firmy získat přístup na helpdesk, pravidelné aktualizace, pozvánky na různá školení zdarma a podobně.

Velmi častým a palčivým problémem je vlastnictví webu. V drtivé většině případů je Vaším vlastnictvím vytvořený vzhled webu – grafický návrh, design, ale mnohdy ani to ne. Rozhodnete-li se opustit poskytovatele, znamená to pro Vás i ztrátu celého webu za desetitisíce. Podobné to je i v případě, kdy chcete původní web zduplikovat např. pro svého dealera nebo zahraniční pobočku. Jedná se o úkon na několik hodin, bereme-li čistou duplikaci. U placeného systému jsem se mnohokrát setkal s cenou kolem 20 – 40 tisíc korun za jedno kopírování, tedy 10 tis. za jednu hodinu práce.

Velkou devizou placených systémů je bezpečnost, ať jsou neplacené (open-source) sebelepší, jejich úzká místa jsou dohledatelná v různých diskuzích a web není tak obtížné prolomit mnohdy jen i pro šikovného robota. Placený systém své vnitřní kódy nikde nevystavuje a s nikým nesdílí.

Chcete-li projekt na míru, otevřené neplacené systémy to nemusí jednoduše umožnit, proto je třeba požadovat vlastnictví systému (kódu) a nebo vhodným způsobem nastavit licenční smlouvu. Příkladem je velmi odlišný eshop, speciální klientská zóna, různé inovátorské portály apod. I tyto systémy však již někdo někdy vyvinul a dal je volně k dispozici, čímž se dostáváme k neplaceným redakčním systémům.

Neplacený redakční systém (open-source CMS)

Open-source systémy mají za sebou dlouholeté vývoje programátorů a dalších lidí po celém světě. A ať si myslí  každý, co chce, podle mě udávají pro ,,většinovou populaci“ webů a lidí jejich směr a trendy.

Nejčastějšími jsou např. WordPress, Joomla, Drupal a mezi e-shopy Opencart, Prestashop nebo Magento.

Velkou výhodou jsou již hotová propojení na srovnávače, jako jsou Heureka a Zboží. Propojení s Pohodou, napojení na Mailchimp, na platební brány apod. Nic z toho není třeba znovu platit.

Perfektní je u otevřených systémů rozšiřitelnost. V podstatě cokoli na webu chcete chtěl již někdo před Vámi a je možné sehnat hotové řešení zdarma a zaplatit práci jen za implementaci. Není nutné platit znovu za programování.

Jak již bylo zmíněno výše, pokud máte neplacený systém, web je nebo by měl být ve Vašem ,,vlastnictví“. Systém je sice pod určitou licencí, kdy jej samotný fyzicky nevlastníte, ale můžete ho jakkoli upravovat a nic za něj neplatíte, takže je v podstatě Váš :-).

Bezpečnost, jak nám ukazuje minulost, je bohužel problém. Pokud systém neaktualizujete a nezabezpečuje se pravidelně, na což klienti vzhledem k ceně nedávají pozor, může to mít nepříjemné důsledky. Pamatuji si dobu, kdy nám každý den napadli jeden či více webů. Poté neděláte nic jiného, než že zalepujete díry v potápějící se lodi.

Na obranu otevřených systémů je třeba říci, že doba je již jinde a bezpečnost je čím dál tím lepší, ale doporučuji sjednat při tvorbě nového webu alespoň roční aktualizace. Také se zkracuje životnost webů a firmy obměňují web jednou za 2 – 3 roky a tento fakt riziko kritické destruktivní bezpečnosti v podstatě eliminuje. Pokud byste, každé 2 – 3 roky kupovali nové auto, také nebudete řešit většinu neduhů.

Příklady volby

Osobní web, poradce, kouč, živnostník – jednoznačně neplacené řešení, možná je dobré zvolit i některé služby, kde si web poskládáte zdarma. Důležitá je ale vlastní doména.

Malá firma – neplacené řešení Vám pomůže v rozvoji a moc Vás nezatíží, o weby se může starat přímo někdo u Vás, můžete zkusit levnější e-shop za pár desítek tisíc a když se chytne, začněte až pak s rozšiřováním. Sežeňte si ale někoho, kdo Vám s tím poradí.

Střední firma – chcete-li zajímavý projekt na míru, nový web nebo různé formy propagace, tak si najděte kvalitní firmu, která Vám online propagaci zajistí kompletně. Doporučil bych v tomto případě neplacený systém. Vždy je možné to nějak vymyslet, ale kvalitní firma Vám doporučí konkrétně tu nejlepší možnou cestu.

Korporace – placené řešení, kvalitní smlouvy a interní člověk, který na vše dohlédne a rozumí tomu. Tady je riziko je velmi drahé, peníze nejsou problém a je třeba mít ty nejlepší služby.

Shrnutí
Otázkou je vždy zvážit, co potřebujete. Bavili jsme se zde především o standardních webech a e-shopech. Připodobněme je tedy například k volbě nákupu standardního automobilu. Chcete-li BMW a počítáte se servisem 50 tis. ročně, běžte do placeného redakčního systému. Budete spokojeni, v bezpečí, s kvalitním servisem a špetkou prestiže.

Jezdíte-li raději ve škodovce (jako většina lidí u nás) a opravujete si něco rádi spíše sami, a když už jdete do servisu, tak nezaplatíte 120 Kč za 5 minut, pak je právě pro Vás např. WordPress jasnou volbou.

Přeji pěkný den a napište mi, co si o tom naopak myslíte Vy.