Marketing na sociálních sítích – má smysl pro všechny?

V posledních 3 letech je marketing na sociálních sítích předním tématem pro většinu větších firem a i pro mne osobně je to hlavní pracovní téma.

Všichni již vědí nebo alespoň tuší, že to funguje. Otázka ale je, jak to funguje a pro koho víc, pro koho méně a pro koho vůbec?

Asi nemá smysl škatulkovat, jak to bylo módní před 10 lety, jsem malá firma, velká firma, živnostník apod. Na tomto skutečně nezáleží.

Nemá také cenu škatulkovat, jaká je na sociálních sítích cílová skupina, podle průzkumů jsou již na sociálních sítích opravdu všichni. Jde jen o to vybrat tu správnou sociální síť a správně cílit. Na tomto tedy opravdu nezáleží.

Na čem dále záleží? Celé je to o přístupu, mít co nabídnout.

1. Máme zajímavé produkty

Jsou-li vaším artiklem zajímavé produkty nebo zajímavé služby, ideálně oboje dohromady, je to vždy jednodušší. V nejlepším případě módní a trendy věci. Boty, oblečení, hodinky, jídlo, motorismus, cyklistika apod. Takto většinou skončí spousta firem i jednotlivců, řekne si: ,,Obecně nás nikdo moc nezná, naše značka není moc zajímavá pro koncové uživatele. A my těm dětem na facebooku nic prodávat nechceme.“

2. Relativně nezajímavé produkty se zajímavým designem

Prodáváte-li něco, co prodává stovka dalších firem a je to něco obecného, není to již tak jednoduché, ale jde to a jde to pořád dobře. Chce to jen dobře ,,zabalit” a trochu nadprůměrně prodat. Ideálním případem je případ Mixit, kde slovo ,,zabalit” využili doslovně a zapojili jej do všeho. Vzali něco, co skoro každý jí nebo kdy jedl, zabalili to do pěkného obalu, přidali službu navíc a lehce to předražili. A funguje to perfektně. Stejně tak se dá ,,zabalit“ třeba i Váš produkt.

3. Relativně nezajímavé produkty s nezajímavým designem, ale se zajímavým příběhem

Můžete prodávat něco, co zákazník nakoupí ve své podstatě všude. A vypadá to až na nějaké drobnosti v podstatě stejně. Jenže zákazník musí vědět, že to stejné prostě není, produkt či služba je obohacený o příběh. Může to být příběh zakladatele firmy, to znamená jak se firma měnila a rozrůstala v průběhu let. A z one man show a velkého hrdinství vyrostla velká firma. Může to být spousta dalších příběhů, to je spíš otázka na archetypy, zkuste poptat google.

4. Nezajímavé produkty s nezajímavým designem s nezajímavým příběhem, ale se zákulisními informacemi

Tento případ může nastat v případě, kdy třeba dodáváte plyn, nebo prodáváte pojištění, jste politik, nebo provádíte jinou z určitého pohledu nepopulární činnost. Zde je pak vhodné zvolit směr zajímavostí a zákulisních informací. Co se děje celý den v té administrativní budově, kam se zákazníci nedostanou? Můžete se tak dozvědět třeba, jak vypadá ten člověk, který Vám vypne teplou vodu v případě, že si ve vzájemné komunikaci neberete servítky 🙂

Závěr:

Sociální sítě fungují pro ty, kteří mají co nabídnout a vědí, jak to nabídnout. Pokud prodáváte boty, půjde to ze začátku lépe. Pokud prodáváte beton, půjde to taky, ale ze začátku to bude trochu tuhnout :-).

A co u Vás, máte co nabídnout, a hlavně víte jak?

Štítky: archetypy, facebook, market,