Mobilní web a responsive?
Zejména v posledních letech nastal boom s chytrými mobilními telefony a v poslední době také s tablety. Do jaké míry ale tento trend ovlivnil návštěvnost na webu, jednotlivé metriky a hlavně samotný nákup?
Meziročně je nárůst o 100 – 200% na většině webů. Aktuálně se jedná o 5 – 15% veškeré návštěvnosti. Vždy samozřejmě záleží na odvětví a kvalitě webu. Jedná se tedy o rostoucí podíl, který není z pohledu návštěvnosti zanedbatelný.
Weby, které nepočítají s takovou návštěvností, nejsou responsive nebo nemají mobilní verzi, tak o tuto návštěvnost nepřicházejí úplně, ale jen částečně. Pro návštěvníky v takovém případě není web uživatelsky přívětivý, a proto je zde vyšší míra okamžitého opuštění – bounce rate, (kratší doba strávená na webu, nižší nebo nulové konverze apod.).
Weby, které s takovou návštěvností počítají, počítají také s tím, že uživatelé budou konvertovat. Konverzní trasa je samozřejmě v posledních letech bohatší a uživatelé nenakupují ihned po první návštěvě, ale mohou jít přes telefon skrze SEO a poté přes PPC reklamu na svém počítači a nakoupit, ale o tom až jindy. Důležité je, jak zaznělo např. minulý rok na konferenci Datartu s Paypalem, aktuálně se jedná o 5 – 10% nákupů ve spojitosti s těmito firmami, které probíhají skrze mobilní zařízení. Za rok by to mělo být kolem 15%. Můžeme tedy říci, že pokud má web 15% návštěvnosti z telefonů a tabletů, měl by mít i podobný poměr konverzí z tohoto zdroje.
Ok, mobilní web je tedy důležitý, jak to tedy udělat, aby nám to šlapalo?
Responsive. Toto zajímavé slovo znamená, že web je navržen tak, aby se automaticky přizpůsobil – dle šířky monitoru či displeje, na kterém se zobrazuje. Jedná se tedy o jeden web, který běží na všech zařízeních. Hlavní myšlenkou responsive je i to, že web by měl být navržen nejprve na telefon, poté na tablet a až finálně na desktop. Cenově se jedná o 5 – 20 tis. Kč navíc oproti tvorbě standardních webů. Můžete se podívat např. zde www.sykora.eu. Buď si web otevřete na telefonu anebo jen zmenšete okno prohlížeče. Pěkné, že? Stejně tak je responsive i tento blog. Responsive vychází z webu, většinou se část webu odstraní, výjimečně přidá. Hlavní výhodou je tedy cena, jednoduchost pro SEO, nevýhodou jsou pak složitější úpravy v případě, že chcete na telefonu zobrazovat něco jiného než na webu.
Mobilní verze webu. Jde o samostatný web, který si tahá data z webu. Příkladem je třeba Alza na m.alza.cz. Takovou mobilní verzi si můžete udělat, jakkoli chcete. Cenově se jedná o 20 – 40 tis. Kč u standardních webů. Výhodou je variabilita a nevýhodou cena a jiné URL adresy, což znamená ztrátu v SEO.
Mobilní aplikace. Úplný vrchol, který umožní maximální individualizaci. Můžete zapojit funkce telefonů a tabletů, jako je fotoaparát, GPS, jednoduše napojit platební karty atd. Takové aplikace stojí statisíce a má je např. Ebay, Aukro, Tchibo a spousta dalších velkých hráčů na trhu.
A to je vše, pokud byste něčemu nerozuměli nebo chtěli poradit, případně vytvořit mobilní web, napište mi e-mail, rád poradím nebo Vás pozvu na některou z přednášek.