Jak správně navrhnout úspěšný web?
Představme si, že chceme navrhnout svůj nový dům. V tomto porovnání si návrh úspěšného webu dokážeme dobře uvědomit.
Co očekáváme od návrhu domu?
Určitě to není jen obrázek, jak bude dům v konečné fázi vypadat. Očekáváme, že se s námi někdo potká a probere to. Že se nás zeptá jak si dům představujeme a co od něj očekáváme. Zkoumá, jestli to co chceme, opravdu potřebujeme a to několikrát při konzultacích návrhů. Dále tento dodavatel zpracovává černobílé návrhy – výkresy, někdy i vizualizace. Pracuje se na úvodní zprávě, souhrnné technické zprávě, technické zprávě, projektech topení, kanalizace, plynu, přípojek, vody. A pak velkou část práce zabírá jednání s úřady. A to jsme opravdu nezmínili ještě vše…
Proč toto neočekáváme i od návrhu webu?
Důvodem může být to, že v případě návrhu domu jsme jednak zadavatelé (jako v případě tvorby nového webu), ale jsme zároveň i cílovou skupinou, a tou v případě návrhu webu už nejsme. Cílovou skupinou je někdo jiný – naši zákazníci. A proto by zodpovědná osoba – projektant webu – měla sedět více s nimi a navrhovat pro ně. Výkresy jsou v případě návrhu webu wireframy. „Přípojky“ na sociální sítě, e-mailing, PPC a návrh technického řešení je třeba také dobře rozmyslet stejně jako u domu.
Kolik taková dokumentace stojí?
Je to různé jako u návrhu domu, dá se pořídit nejčastěji za 40 – 80 tis.korun.
Smlouva o návrhu webu
A tady je pro zajímavost odkaz na smlouvu z webu Honzy Řezáče, kterou můžete použít ke sjednání takového návrhu nového webu.
To co je popsáno výše je jednoduše řečeno součástí UX. A UX bychom měli řešit před tím, než si necháme web v uvozovkách nakreslit od grafika. Než si náš nový web, nový dům necháme vizualizovat. Je to tedy v podstatě také projektová dokumentace. Grafický návrh může být také součástí (ale většinou není), podobně jako u návrhu domu bývají již dnes standardem vizualizace, ale tato vizualizace by neměla tvořit 100% celého návrhu.