PPC a SEO, zápasy podle pravidel a bez rukavic

31.12.2015
Stanislav Julíček

V online marketingu stále řada především menších firem poptává optimalizaci svého webu. Někteří chtějí jen SEO, další už vědí, že jsou i jiné možnosti optimalizace, resp. propagování webu.

Kromě PPC reklamy vstupují do hry i sociální sítě a další nástroje. Samostatná kapitola, o které by se dalo dlouho hovořit, je v podstatě nemožné fungování jednoho nástroje bez druhých – v moderním pojetí inbound marketingu, obsahového marketingu i celého online marketingu.

Přesto znám řadu klientů, kteří pracují čistě na SEO nebo čistě na PPC apod. A jsou dle možností poměrně úspěšní.

Jakým směrem se tedy vydat při propagování svého webu, investovat do PPC reklamy nebo se zaměřit na SEO?

Na tuto otázku by si měl každý odpovědět sám na základě bodů, které zmíním níže.

PPC reklama – zápas podle pravidel

Jednoduše řečeno, PPC reklama je hra podle pravidel. Jsou zde jasně určené možnosti, jakým směrem se vydat, a i když je možné být poměrně dosti kreativní, možnosti a šance jsou pro všechny stejné.

PPC reklama podléhá schvalování. Facebook, Google, Seznam a další chtějí, aby se PPC reklama využívala. Je to hlavní zdroj jejich příjmu. To je hlavním důvodem, proto možnosti inzerování maximálně odhalují a rozšiřují.

U PPC reklamy máte své jisté, víte, za kolik peněz získáte kolik zobrazení a prokliků a v podstatě i objednávek. Ale zároveň podle kreativity můžete tyto výsledky posunout významně do násobků, ale i do zlomků průměru.

S PPC reklamou se dá začít v řádech stokorun měsíčně a hodí se pro většinu firem a projektů minimálně ve formě remarketingu.

SEO – zápas bez rukavic

Ano, bez rukavic. Sice je něco zakázáno, ale podstatně více je toho povoleno (nezakázáno). A i to, co je zakázané, celkem často projde :).

Vyhledávače jsou v zásadě proti SEO, které není přirozené. A upřímně, pokud kupujeme odkazy, optimalizujeme cíleně texty, vydáváme přebytečný obsah, duplikujeme obsah, přehnaně diskutujeme atd., není to přirozené. Řadu diskuzí může vyvolat prohlášení o tom, co přirozené je a co není, to ale nyní neřešme. Jen počítejme s tím, že jdeme-li do SEO, můžeme jít i po tenkém ledě.

Každopádně aby mělo SEO smysl, je třeba do něj investovat 10 tisíc a více měsíčně. Výsledky jsou nejisté, ale pokud se to dělá správně a máme trochu toho štěstí, tak můžou být výsledky dlouhodobě zajímavější. Ovšem ne dříve než po půl roce.

Pro malé podniky a firmy, pro které online podnikání není klíčové, doporučuji se alespoň z počátku investování do SEO vyhnout.

Naopak bych doporučil se zamyslet nad obsahovým marketingem jako takovým. Publikovat zajímavý obsah, dostatečně jej promovat a neřešit kolik klíčových slov je v kterém odstavci, v kolika katalozích zmínky umístíme, ale spíše to co to přinese našim zákazníkům. Nejprve musíme také vědět, co vlastně naši zákazníci chtějí a jak to zjistit. To se řeší ideálně před tvorbou webu, resp. na začátku jeho tvorby v UX.